Sikkerhetsblogg

Fence AS tilfredsstiller kravene iht. NSMs kvalitetsordning for hendelseshåndtering

I november 2024 ble det vedtatt av Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) at Fence AS tilfredsstiller kravene iht. NSMs kvalitetsordning for hendelseshåndtering. Dette er en godkjenningsordning NSM har opprettet for leverandører som tilbyr tjenester for håndtering av dataangrep.

At vi som leverandør oppfyller NSMs krav, viser vår evne til å konkurrere med de beste i landet på kvalitet. Dette bekrefter at våre metoder og prosesser er solide, og at vi har gjort mye riktig. Samtidig pålegger det oss et stort ansvar for å opprettholde høy kvalitet og kontinuerlig utvikle oss for å møte et stadig mer komplekst trussellandskap.

Kvalitetsordning for hendelseshåndtering
NSMs kvalitetsordning for leverandører som håndterer IKT-hendelser stiller strenge og relevante krav. Leverandørene må i søknaden dokumentere at de ikke bare teknisk kan håndtere en hendelse, men også oppfylle krav innen ti ulike områder. Disse inkluderer blant annet cybertrusseletterretning, prosesser, kompetanse, verktøy og rapportering.

«Formålet med ordningen er at virksomheter som opplever en IKT-sikkerhetshendelse skal kunne velge en leverandør av hendelseshåndteringstjenester der NSM har vurdert at leverandøren tilfredsstiller de kvalitetskrav som NSM har definert til tjenesten.»


Hva er effektiv hendelseshåndtering?
Effektiv hendelseshåndtering innebærer å håndtere dataangrep riktig for å minimere skade og kostnader. Dette krever solide rutiner, riktige verktøy, høy kompetanse og relevant erfaring. Prosessen inkluderer å ivareta sikkerhet, sikre bevis, gjennomføre etterforskning, gjenopprette drift og lære av hendelsen. For å optimalisere håndteringen samarbeider vi med kundene om forebygging, rutineimplementering og forberedelse på ulike typer angrep.


Fence Incident Response Team (FIRT)
FIRT er tilgjengelig 24/7 for håndtering av dataangrep. Våre sertifiserte konsulenter har lang erfaring med analyse og etterforskning av hendelser. Vi håndterer regelmessig hendelser for nordiske virksomheter og benytter godt etablerte rutiner, metoder og systemer som sikrer profesjonell og kostnadseffektiv håndtering.

Vi bistår både ved akutte hendelser og med forebyggende tiltak, rutiner og overvåkning. For virksomheter som ønsker høy prioritet og forutsigbare kostnader, tilbyr vi også en løpende tjeneste, Incident Response Retainer.

Incident Response Retainer (IRR)

  • SLA som sikrer rask respons når behovet oppstår.
  • Prioritert tilgang til vårt Incident Response Team (FIRT).
  • Tilgjengelig 24/7, hele året.
  • Vi tilfredsstiller kravene iht. NSMs kvalitetsordning for hendelseshåndtering.
  • Gir økt kostnadsforutsigbarhet ved hendelser.

 

Trenger du bistand med en hendelse, ta kontakt med Fence IRT:
E-post: firt@fence.no
Telefon: +47 21627979

 

Les mer om NSMs kvalitetsordning for leverandører som håndterer IKT-hendelser:

Vil du ta en prat med oss? Fyll ut skjema så tar vi kontakt med deg