Rådgivning & konsulent

Hendelseshåndtering

Hendelseshåndtering & etterforskning

Trenger du bistand med en hendelse, ta kontakt med Fence IRT:

Telefon: 21627979

E-post: irt@fence.no

  • Snakk med en konsulent

Fence forklarer

Hendelseshåndtering

Ved et velykket cyberangrep mot virksomhetens verdier er det essensielt å ha evnen til å oppdage og håndtere hendelsen raskt og riktig. En effektiv hendelseshåndtering innebærer å håndtere dataangrep riktig for å minimere skade og kostnader. Dette krever solide rutiner, riktige verktøy, høy kompetanse og relevant erfaring. Prosessen inkluderer å ivareta sikkerhet, sikre bevis, gjennomføre etterforskning, gjenopprette drift og lære av hendelsen. For å optimalisere håndteringen samarbeider vi med kundene om forebygging, rutineimplementering og forberedelse på ulike typer angrep.


Fence AS tilfredsstiller kravene iht. NSMs kvalitetsordning for hendelseshåndtering.

I november 2024 ble det vedtatt av Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) at Fence AS tilfredsstiller kravene iht. NSMs kvalitetsordning for hendelseshåndtering. Dette er en godkjenningsordning NSM har opprettet for leverandører som tilbyr tjenester for håndtering av dataangrep.

At vi som leverandør oppfyller NSMs krav, viser vår evne til å konkurrere med de beste i landet på kvalitet. Dette bekrefter at våre metoder og prosesser er solide, og at vi har gjort mye riktig. Samtidig pålegger det oss et stort ansvar for å opprettholde høy kvalitet og kontinuerlig utvikle oss for å møte et stadig mer komplekst trussellandskap.


Kvalitetsordning for hendelseshåndtering
NSMs kvalitetsordning for leverandører som håndterer IKT-hendelser stiller strenge og relevante krav. Leverandørene må i søknaden dokumentere at de ikke bare teknisk kan håndtere en hendelse, men også oppfylle krav innen ti ulike områder. Disse inkluderer blant annet cybertrusseletterretning, prosesser, kompetanse, verktøy og rapportering.

«Formålet med ordningen er at virksomheter som opplever en IKT-sikkerhetshendelse skal kunne velge en leverandør av hendelseshåndteringstjenester der NSM har vurdert at leverandøren tilfredsstiller de kvalitetskrav som NSM har definert til tjenesten.»

Fence Incident Response Team (FIRT)
FIRT er tilgjengelig 24/7 for håndtering av dataangrep. Våre sertifiserte konsulenter har lang erfaring med analyse og etterforskning av hendelser. Vi håndterer regelmessig hendelser for nordiske virksomheter og benytter godt etablerte rutiner, metoder og systemer som sikrer profesjonell og kostnadseffektiv håndtering.

Vi bistår både ved akutte hendelser og med forebyggende tiltak, rutiner og overvåkning. For virksomheter som ønsker høy prioritet og forutsigbare kostnader, tilbyr vi også en løpende tjeneste, Incident Response Retainer.

Incident Response Retainer (IRR)
– SLA sikrer rask respons.
– Prioritert tilgang til FIRT.
– Tilgjengelig 24/7-365.
– Forutsigbare kostnader.
– Tilfredsstiller kravene iht. NSMs kvalitetsordning for hendelseshåndtering.

Trenger du bistand med en hendelse, ta kontakt med Fence IRT:
E-post: irt@fence.no
Telefon: +47 21627979

Les mer om NSMs kvalitetsordning for leverandører som håndterer IKT-hendelser:
 https://nsm.no/fagomrader/sikkerhetsstyring/leverandorforhold/kvalitetsordning-for-leverandorer-som-handterer-ikt-hendelser
 

 

  • Hendelseshåndtering
  • Lede og håndtere
  • Rollfordeling og ansvar
  • Sikring av bevis
  • Bevaring av sikkerhet gjennom hendelsen
  • Kommunikasjon og media
  • Digital etterforskning
  • Tilbakeføring til normal drift
  • Tjenestens verdi
  • Erfaring fra håndtering av hendelser
  • Sertifiserte hendelseshåndterere og etterforskere
  • Sikker infrastruktur og egensikkerhet
  • Innarbeidede rutiner
  • tilgjengelige 24/7-365
  • Gode referanser
  • Tilfredsstiller kravene iht. NSMs kvalitetsordning for hendelseshåndtering.

Vil du ta en prat med oss? Fyll ut skjema så tar vi kontakt med deg